Když jsme před rokem uvažovali o tom, že bychom odstartovali Bonus.cz, měli jsme velká očekávání. Aukce s placeným příhozem byly na českém internetu velkou neznámou. A že se z nich stane takový fenomén, nás nenapadlo ani ve snu. Ve Spojených státech, kde tento typ aukcí v posledním roce také zaznamenal ohromný růst, běží v současné době kolem 100 stránek. V Česku jsme jich napočítali přes 60 a každým týdnem vznikají další a další.
Úspěch je ale mince o dvou stranách – mnoho lidí vidělo naši reklamní kampaň a dle hesla „proč by to nemohlo fungovat také nám“ a s vidinou rychlého a snadného zisku téměř do písmene okopírovali Bonus.cz. Výjimkou není kompletně okopírovaná nápověda, podmínky používání služby i obrázky (je s podivem, že si někdo myslí, že třeba ikonka bankovního převodu je univerzální ;-)). Problém je ale především v tom, že některé stránky (vzpomínáte na Cedník.cz?), byly očividně podvodné – na hlavní stránce běžely několik dní ceny za miliony korun a v historii aukcí se předhazovali náhodně generované přezdívky. Jiné aukce se snažily nalákat na automobil Porsche, luxusní byty nebo pět milionů v hotovosti. Všichni čekají snadný úspěch, ale k němu je potřeba mnohem víc, než jen umět naprogramovat webovou stránku a vylákat z lidí peníze.
Z oněch 60 aukcí již téměř třetina zavřela krám a na stránkách se nezobrazuje buďto nic, nebo zprávy o předělání systému a startu někdy v budoucnu. Co se týká plateb za příhozy od uživatelů, rádi bychom věřili v opak, ale řekli bychom, že je už nikdy neuvidí. Každý, kdo se takto spálí na podvodných stránkách, už pak o aukcích s placeným příhozem neutrousí dobrého slova, což pochopitelně poškozuje i nás. Proto jsme se rozhodli upozornit vás na několik bodů, které jsou pro rozpoznání seriózní aukce s placeným příhozem nutné. Snadno díky nim poznáte velké od malých, respektive důvěryhodné od nedůvěryhodných.
Důvěra
V čem je problém? Aukce s placeným příhozem bohužel nemají žádného regulátora, který by stanovil pravidla a kontroloval dodržování. Bonus.cz patří do skupiny Tiscali, která je třetím největším portálem na českém internetu a nemůže si tedy dovolit žádné nečestné jednání. Službu samotnou provozuje firma CoMoGa, založená v roce 2004, se základním kapitálem 1 milion korun.
Co na to Bonus? V současné době jako jediní pracujeme na auditu s týmem profesora Smejkala, který se zaměřuje na audit bezpečnosti a analýzu nabitých a utracených bonů. Tato nezávislá autorita by nám měla pomoci vyvrátit spekulace, že Bonus.cz někdy používal nebo používá vlastní přihazovací automaty, kterými by navyšoval cenu, aby se nám to „vyplatilo“. Výsledky auditu budou zveřejněny koncem dubna. A i bez auditu je v přehledu ukončených aukcí jasně vidět, že ačkoliv se o mnoho produktů strhávají veliké bitvy, mnoho dalších se prodá za pakatel. Aukce s placeným příhozem vydělávají na průměru – na několika aukcích provozovatel výrazně vydělá, na valné většině tratí.
Jak to poznat? Bonus.cz má galerii přes 1500 fotografií spokojených vítězů, kteří se rozhodli odkrýt své soukromí a zaslat fotku s vyhraným předmětem. V poměru k přibližně 12 000 ukončeným aukcí jde o extrémně vysoké číslo. Je důkazem toho, že naši uživatelé nám jsou věrní a důvěřují naší serióznosti. Rozhodně si také u každé podobné služby projděte historii blogu a zjistěte, jakým způsobem navenek komunikují. Pokud je zde málo příspěvků nebo počet fotografií uživatelů zdaleka neodpovídá poměru k počtu ukončovaných aukcí, ruce pryč. Rovněž web, který má na Facebooku jen několik desítek fanoušků, ačkoliv na něm běží desítky aukcí, působí přinejmenším podezřele.
Stabilita
V čem je problém? Narychlo vzniklé aukční služby často provozuje fyzická osoba bez kapitálu, která si nemůže dovolit investice. To se týká zejména zboží, které v naprosté většině případů není na skladě před začátkem akce.
Co na to Bonus? Bonus.cz má 99% zboží na skladě a výhercům jej doručujeme do tří pracovních dnů. U veškerého zboží navíc zajišťujeme normální záruku, což společnosti, které provozují konkurenční služby a po několika měsících zmizí, zaručit pochopitelně nemohou.
Jak to poznat? V případě malých firem bez kapitálu najdete v podmínkách doručení vyhraného zboží do týdne nebo dokonce měsíce. Provozovatel totiž výhru koupí až po skončení aukce a vítězi ji zašle dodatečně. Zde může dojít k mnoha komplikacím, protože zboží již nemusí být na skladě a zpoždění se může výrazně protáhnout. Horší varianta je ta, že provozovatel tvrdí, že zboží má na skladě a přitom nemá – zde doporučujeme podívat se na galerie vítězů nebo zkusit zjistit z diskusních fór reálné zkušenosti s dopravou. Pokud nic zjistit nemůžete, ruce pryč.
Mediální pokrytí
V čem je problém? Aukce s placeným příhozem fungují na principu, že výslednou cenu zboží vítězi zaplatí neúspěšní dražitelé po malých částkách. Pokud aukce neprovádí intenzivní marketing, nemá vysokou návštěvnost a není „vidět“, nemá šanci na dlouhodobý úspěch – a krátkodobě může přežít pouze pokud začne využívat vlastní přihazovací automaty, které jí zaručí, že nebude na zboží výrazně prodělávat.
Co na to Bonus? Díky členství ve skupině Tiscali měl Bonus.cz velkou reklamní kampaň na TV Nova, v denním tisku, na billboardech i v pražském Metru. Pokud se rozhodnete zkusit jinou aukci, doporučujeme si předem zjistit, kde inzerují, jak se o ní lidé dozvídají a jak to mají s důvěryhodností. Bonus.cz díky úspěšnému marketingu nabízí na našem trhu nejvíce otevíraných aukcí denně.
Jak to poznat? Hodně uživatelů ale neznamená, že není možné získat předměty za hubičku. Však se stačí podívat do historie na stovky a stovky předmětů, které se na Bonus.cz prodaly za cenu kolem 10 korun nebo třeba i za jeden jediný příhoz dražícího, který přihodil ve správnou chvíli. Vše je totiž o strategii a někdy i o pověstném kousku štěstí.
Uživatelská podpora
V čem je problém? Základem každého úspěchu je uživatelská podpora. Komunikace s uživateli je velmi důležitá a napovídá, nakolik je daná aukce seriózní.
Co na to Bonus? Bonus.cz provozuje zelenou linku zdarma pro celou otevírací dobu od 10 do 24 hodin. Na této lince pracuje ve směnách pět operátorů, kteří se maximálně snaží vyjít všem vstříc a řešit veškeré případné problémy. Řešení tak většinou přichází okamžitě.
Jak to poznat? Před zapojením se do aukcí jinde vám tedy doporučujeme zavolat na jejich infolinku (tedy, pokud je vůbec kam zavolat) nebo napsat na e-mail. Odezvy v řádech dnů, nepříjemné jednání, neznalost základních zákonných postupů (například právo odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů) a rychlé „vyřízení“ problému je známkou toho, že na takovém místě není o co stát.
Neustálý vývoj
V čem je problém? Žádná služba, zejména na internetu, nesmí stát na místě. Je třeba pružně reagovat na požadavky uživatelů, vylepšovat obsah a aktivně se bránit podvodníkům. Taková péče ale vyžaduje značné množství prostředků a naplno vytíží hned několik lidí. Malí provozovatelé si je tak nemohou dovolit.
Co na to Bonus? Na Bonus.cz pracuje na plný úvazek tým programátorů, kteří neustále vylepšují programový kód a navrhují novou funkčnost. Díky tomu se Bonus.cz neustále proměňuje, přidáváme nové typy aukcí, vylepšujeme ty stávající a upravujeme strukturu stránek tak, aby vám co nejvíce vyhovovala. Bojujeme rovněž proti podvodníkům, kteří zakládají více účtů, než mají povoleno a dalším spekulantům, kteří porušují pravidla a mohou tak odrazovat ostatní uživatele. Přibližně každých 14 dnů je proveden masivní update stránek, o kterém vás vždy informujeme na blogu.
Jak to poznat? Mnoho malých aukčních webů má časté technické problémy, které vyúsťují v lepším případě ke zrušení aukcí a vrácení příhozů. V tom horším to nikdo neřeší. Na Bonusu se podobné chyby objevují jen zřídka (většinou se týkají problémů na straně poskytovatele internetového připojení – u naších aukcí záleží na každé sekundě) a vždy o nich transparentně informujeme.
Provoz pouze u nás
V čem je problém? Aukce s placeným příhozem jsou anonymní a mnoho provozovatelů tak láká možnost spouštění služeb i za hranicemi. Získají tak sice více uživatelů, ale zároveň značně snižují možnost, že v jejich aukcích něco zajímavého získáte.
Co na to Bonus? Bonus.cz je provozován českou společností a funguje pouze v České republice. Slovenským hráčům sice umožňujeme přihazování a zasílání výher, jsou ovšem částečně znevýhodněni. V žádném případě ale na Bonusu nemohou zvítězit občané dalších zemí, například Poláci, Němci nebo Maďaři, kteří se často účastní aukcí u konkurence.
Jak to poznat? Sledujte, jak vypadají přezdívky uživatelů. Každý jazyk má svá specifika a snadno tak odhalíte, že se v aukcích nápadně často objevují exotické přezdívky, které nejsou pro češtinu vůbec typické. A naopak typicky českých přezdívek bude minimum.
Nepoužívání robotů
V čem je problém? V naprosté většině aukcí s placeným příhozem je možné využít takzvané přihazovací roboty. V podstatě jde o to, že za uživatele pak přihazuje automat a není tak třeba sedět u počítače. Zároveň se ale absolutně vytrácí jakékoliv napětí a normální uživatelé s minimem příhozů mají smůlu.
Co na to Bonus? Na Bonus.cz žádné přihazovací roboty nenabízíme a jejich používání je zakázáno v pravidlech. I uživatelé s menším množstvím bonů tak mají možnost vyhrát třeba jen jediným příhozem. Zvyšuje se tím napětí a pro vítězství je třeba nejen dostatek zaplacených příhozů, ale i trpělivost a pečlivé sledování průběhu aukce.
Jak to poznat? Když se podíváte na historii ukončených aukcí a většina z nich končila přehazováním posledních dvou uživatelů v přesně daných intervalech, jde s největší pravděpodobností o roboty. Přihazovací automaty jsou navíc u většiny podobných služeb povoleny oficiálně a může si je zapnout kdokoliv.